czwartek, 23 stycznia 2014

Gun tackle for run out lines, czyli do armaty linka taka…

Kiedyś mój kolega Marcin, lubiący szperać w rozmaitych historycznych rysunkach przeróżnego rodzaju takielunków, pokazał mi obrazek z XVII fregaty, przedstawiający takielunek armaty oraz całej ambrazury, czyli furty działowej wraz z łożem armaty i wszystkimi linami do jej trymowania. Zapamiętałem najbardziej jedną linę, służącą do hamowania armaty po wystrzale na okrętach, które miały niewiele miejsca na odjazd działa. Składała się ona z dwóch węzłów Manrope na końcach liny, które były zakotwiczone w łożu armaty, stanowiąc stopery lin hamujących. Zrobiłem sobie coś takiego. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że linę ukręciłem sobie uprzednio ręczne z cienkiego sznurka o grubości 5 mm. Dokładnie na środku całości zawiązany został Walker knot.

SONY DSCSONY DSCSONY DSC